Clippership a finalizat designul primei sale nave cargo autonome, cu 24 de metri lungime, fără echipaj și cu emisii zero. Propulsia se bazează pe două aripi rigide pliabile, capabile să valorifice energia eoliană pe mare deschisă. Nava va fi construită la șantierul olandez KM Yachtbuilders, cu aviz de conformitate de la RINA.
Designul și propulsia eoliană a navei cargo autonome
Nava cargo autonomă folosește aripi rigide cu mecanism de pliere, optimizate pentru vânturi constante. Sistemul de propulsie eoliană reduce consumul de combustibil și elimină emisiile de CO₂.
- lungime: 24 m
- capacitate: 75 de euro‑paleţi
- tip aripi: rigide pliabile
Sisteme inteligente de planificare a rutei și climatizare cargo
Clippership a integrat un software de navigație autonomă ce procesează date meteorologice în timp real. Sistemul ajustează traseul pentru a maximiza eficiența vântului și a asigura stabilitatea încărcăturii. Cală climatizată garantează condiții optime pentru produse sensibile.
Construcția și clasificarea navală
Construcția respectă standardele RINA și vizează clasificarea „General Cargo Ship – Powered Sailing Ship” cu nota suplimentară WAPS (Wind Assisted Propulsion System). Proiectul este realizat de Dykstra Naval Architects, iar ingineria structurală provine de la Glosten. Nava va zbura sub pavilionul maltez și se așteaptă să fie lansată la apă la sfârșitul anului 2026.
Planuri comerciale și rute pilot
Primele operaţiuni comerciale ale navei cargo autonome vor conecta Atlanticul cu Caraibele și America de Sud. Rutele pilot vor testa performanţa pe distanţe lungi și vor demonstra viabilitatea transportului cu emisii zero.
Nava cargo autonomă reprezintă un pas important în reducerea impactului asupra mediului al transportului maritim. Evoluţiile tehnice și operaţionale vor fi monitorizate pentru a evalua progresul în sectorul transportului de marfă ecologic.
